پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا ...

  • به منظور پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا، نکات زیر را در زندگی روزانه، مورد توجه قرار دهید:

اگر افزایش وزن دارید با رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی آن را کاهش دهید. خوراکی های سالم مانند سبزی ها، میوه ها، حبوبات و خوراکی های کم چرب مصرف کنید. سعی کنید در حد امکان از میزان نگرانی های روزانه بکاهید و شرایط سازگاری با محیط خود را فراهم کنید. مقدار مصرف نمک، الکل و کافئین را به حداقل ممکن برسانید.

  • کاهش وزن بدن و ورزش چه اثری در بهبود بیماری فشار خون دارد؟

در اغلب افرادی که دچار افزایش وزن و چاقی هستند کاهش وزن سبب کاهش فشار خون می شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز چون به کاهش وزن کمک می کند سبب پایین آوردن فشار خون می شود. همچنین به نظر می رسد که وزن خود به تنهایی نیز سبب پایین آوردن فشار خون می شود.

  • چگونه مصرف نمک را کنترل کنیم؟

در بسیاری از افراد مصرف نمک زمینه افزایش فشار خون را فراهم می کند، بنابراین آنان که گرفتار افزایش خون هستند نباید بیشتر از 5 تا 6 گرم نمک در روز مصرف کنند. این مقدار تقریبا برابر با یک قاشق چایخوری است. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند که این مقدار را پزشک معالج برای این بیماران مشخص خواهد کرد.

هرگز به غذای خود در سفره نمک اضافه نکنید. هر نوشیدنی و غذای آماده ای که از فروشگاه می خرید حتماً به میزان نمک موجود در آن که اکثراً بنام سدیم (sodium) مشخص می شود توجه کنید.

  • رژیم غذایی در بیماران با فشار خون بالا:

کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با فشار خون هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا، باید مصرف سدیم را کاهش دهند. پتاسیم و کلسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو میوه های سرشار از پتاسیم هستند که در کاهش فشار خون بالا مؤثرند. سیب زمینی، سیر، بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند.

 حبوبات نیز از این مواد، غنی می باشند. مرکبات، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت کم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارند. خوردن گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمک برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه می شود. برای معطر کردن گوشت می توان از سبزی های معطر، ادویه ها و میوه ها استفاده کرد. مصرف ماهی هایی با اسید های چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل 2 بار در هفته توصیه می شود.

  • از چه غذایی باید پرهیز کرد؟

افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند.

در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.