• Dr Jalal Saeidi

    دکتر سید جلال سعیدی متخصص قلب و عروق (نظام پزشکی 26363)، فلوشیپ فوق تخصصی اکو کاردیوگرافی پیشرفته، عضو هیئت علمی دانشگاه، دارای بورد اکو کاردیوگرافی از انگلستان، عضو انجمن قلب اروپا، عضو انجمن اکوکاردیوگرافی آمریکا

ساعات حضور در بیمارستان آتیه

بخش کاردیاک لب جهت انجام اکوکاردیوگرافیشنبه، دوشنبه و چهارشنبه  از ساعت 9 الی 2 بعدازظهر تلفن:82723225

درمانگاه سودبخش جهت ویزیت بیماران سرپاییدوشنبه ها از ساعت 10 الی 12 صبح


جهت گرفتن نوبت از درمانگاه سودبخش اینجا کلیک کنید.

  • آدرس و ساعات پذیرش در مطب

      آدرس  مطب :  تهران  -  ستارخان  -  ابتدای  خیابان  نیایش  -  پلاک  28  -  حضور  در  روزهای  شنبه،  دوشنبه  و  چهارشنبه  از  ساعت  3:30  عصر  الی  9  شب  (با  تعیین  وقت  قبلی)   تلفن :  66500558  -  66553242  جهت گرفتن نوبت ویزیت و اکو با شماره های مطب تماس حاصل نمایید.

انواع اکوکاردیوگرافی های تخصصی:

توسط دکتر سعیدی در مطب و بیمارستان آتیه انجام می شود

  • اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی
  • اکو از راه مری
  • دوبوتامین استرس اکو
  • اکوی سه بعدی و چهار بعدی
  • اکو با تزریق کنتراست
  • اکوی بافتی قلب
  • کالر داپلر و سونوگرافی عروق کاروئید گردن
  • تست ورزش
  • آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان
  • هولترمانیتورینگ ریتم قلب و فشار خون
انواع روشهای تشخیصی و درمانی قابل انجام در مطب و بیمارستان آتیه توسط دکتر سعیدی

مقالات

 تعریف و کنترل چربی خون ....

  • چند نوع چربی در خون وجود دارد؟

چربی موجود در خون 2 فرم اصلی دارد یکی کلسترول و دیگری تری گلیسرید.

کلسترول نقش بسیار مهمی در سلامتی و عملکرد بدن ما ایفا می کند و در سطوح نرمال نقش حیاتی در عملکرد طبیعی بدن دارد. کلیه سلول های بدن به درجات مختلفی از کلسترول ساخته شده اند و این ماده ساخت و ترمیم سلول ها، تولید هورمون های بدن و نیز تولید اسیدهای صفراوی که نقش اثبات شده ایی در عمل هضم ایفاء می کند نقش دارند ولی سطوح بالای کلسترول مضر بوده و یکی از عوامل خطر بسیار مهم در بروز بیماری های قلبی عروقی بخصوص سکته قلبی و همچنین سکته مغزی و فشار خون بالا می باشد. نقش کلسترول در ایجاد این حالات از طریق تنگ کردن جدار عروق می باشد برای مثال کاهش 1 % در میزان کلسترول منجر به کاهش 2 % در میزان حملات قلبی عروقی می شود.

فرم دیگر چربی خون تری گلیسرید می باشد که با مکانیسم مشابه کلسترول باعث تنگی عروق می شود و افزایش خطر این بیماری ها توسط تری گلیسرید بالای خون، کمتر از کلسترول می باشد.

  • چند فرم کلسترول وجود دارد و نقش آنها در افزایش یا کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی چیست؟

دو فرم اصلی کلسترول عبارتند از LDL یا کلسترول بد و HDL یا کلسترول خوب هر چه قدر میزان LDL از سطح نرمال بالاتر باشد شانس بروز سکته قلبی و مغزی افزایش می یابد برعکس HDL اثر محافظتی و پیشگیری کننده در برابر بیماری های فوق دارد و هر چقدر میزان آن بالاتر باشد خطر سکته قلبی و مغزی کمتر و میزان کم آن باعث افزایش خطر سکته قلبی و مغزی می گردد.

  • علائم چربی خون بالا در انسان چیست؟

علائم چربی خون بالا نادر است و معمولاً بیمار در چربی خون بالا مشکلی حس نمی کند کلاً چربی بالای خون توسط آزمایش مشخص می گردد علائم بالینی اصولاً ناشی از عوارض نهایی چربی بالا مثل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی می باشد.

  • چه عواملی باعث اختلال در چربی خون می شوند؟

1. وراثت: اگر پدر و مادر شما سطوح بالای چربی خون دارند شانس شما نیز برای داشتن کلسترول بالا افزایش می یابد اگر در یک خانواده یکی از اعضاء کلسترول بالا داشته باشد باید سایر اعضاء خانواده نیز از نظر چربی خون بررسی گردند.

2. سن و جنس: در کلیه افراد با افزایش سن سطح چربی خون افزایش می یابد همچنین در حالت کلی زن ها در سن قبل از یائسگی میزان کلسترول کمتری نسبت به مردان دارند در حالیکه بعد از سن یائسگی این میزان در حد قابل ملاحظه ایی افزایش می یابد.

3. وزن: اگرچه زندگی کم تحرک کنونی در نگاه اول آسان تر و مناسب تر از قبل به نظر می رسد اما اثرات طولانی مدت آن می تواند بسیار مهلک باشد و اضافه وزن ناشی از آن نقش مهمی در افزایش چربی خون ابقاء می کند.

4. رژیم غذایی: استفاده از غذاهای با چربی اشباع شده حیوانی باعث افزایش کلسترول و استفاده از چربی های اشباع شده گیاهی باعث کاهش آن می شود مصرف منظم الکل نیز با اختلال چربی خون همراه است و باعث کاهش HDL و افزایش LDL و تری گلیسرید می گردد.

5. تحرک جسمانی: زندگی کم تحرک باعث اختلال چربی خون و ورزش منظم باعث کاهش آن می گردد.

6. سیگار: سیگار از طریق کاهش میزان HDL باعث اختلال چربی خون می گردد.

7. سایر بیماری ها: برخی بیماری ها مثل دیابت، کم کاری تیروئید، بیماری های کلیوی و کبدی باعث اختلال چربی خون می شود لذا در این بیماران کنترل دقیق چربی خون توسط پزشک الزامی می باشد.

  • ضرورت کنترل چربی خون در چیست؟

هر کدام از ما جهت داشتن سلامتی بیشتر و زندگی طولانی تر توأم با سلامتی می توانیم انتخاب هایی داشته باشیم. یکی از موارد نگه داشتن کلسترول خون در محدوده صحیح آن می باشد که همانطور که گفته شد توسط اینکار شانس بروز بیماری های مهلکی مثل سکته های قلبی و مغزی، فشار خون و بیماری های عروق محیطی و غیره کاهش می یابد.

  • محدوده جابجائی هر یک از انواع چربی خون در چه حدی است؟

 کلسترول کل خون

میزان زیر 200mg/dl = مطلوب

میزان بین  239-200 = کمی بالا

میزان بالای 240mg/dl = بالا

کلسترول LDL

زیر 100mg/dl = بسیار مطلوب

میزان بین 129-100 = مطلوب

بین 159-130 = افزایش در حد متوسط

بین 189-160 = بالا

بالای 190mg/dl = بسیار بالا

کلسترول HDL

زیر 40mg/dl در مورد مردان و زیر 50mg/dl در زنان = پایین

بالای 60mg/dl = مطلوب

تری گلیسرید

زیر 160mg/dl = نرمال

بالای 160mg/dl = غیر طبیعی

در کلیه مردان بالای 45 سال و زنان بالای 50 سال در صورتی که دو مورد از موارد دیابت، فشار خون بالا، مصرف سیگار و سابقه فامیلی بیماری قلبی وجود داشته باشد یا بیمار مبتلا به بیماری قلبی باشد سطح انواع چربی خون آنها باید در محدوده مطلوب حفظ کرد یعنی کلسترول کل زیر 200mg/dl ، تری گلیسرید زیر 160mg/dl و LDL زیر 100mg/dl و HDL بالای 60 باشد. 

  • از چه زمانی لازم است چربی خون خود را توسط آزمایش ارزیابی کنیم؟

جهت کنترل چربی خون توصیه می شود که در تمام بزرگسالان بالای 20 سال پس از یک ناشتایی 12 ساعته سطح انواع چربی خون شامل کلسترول کل، LDL ، HDL و تری گلیسرید اندازه گیری شود. اگر میزان چربی خون در اولین اندازه گیری طبیعی باشد آزمایشات کنترل بعدی باید هر 5 سال تکرار شود. چنانچه چربی خون از میزان طبیعی بالاتر باشد باید چربی خون بیماری توسط تغییر در شیوه زندگی و عادات غذایی در وهله اول و در حالات شدیدتر توسط دارو کنترل شود سپس سطح چربی خون هر 6 هفته اندازه گیری شده و با رژیم غذایی و دارو تطبیق داده شود تا زمانی که به حد نرمال برسد و پس از آن چربی خون در فرد هر 6 ماه یک بار بررسی گردد.

  • قبل از نمونه گیری جهت اندازه گیری چربی خون چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟

1. نخوردن غذا و مایعات (به غیر از آب) حداقل 12 ساعت قبل از نمونه گیری.

2. قبل از نمونه گیری باید استراحت کافی داشته و از ورزش کردن اجتناب کرد.

3. جراحی اخیر، برخی درمان های دارویی، حاملگی و برخی بیماری ها می توانند نتیجه آزمایش را دستخوش تغییر قرار دهند.

  • راه های کنترل چربی خون بالا کدام است؟

تغییر در شیوه زندگی که شامل موارد زیر است:

1. رژیم غذایی صحیح، ورزش منظم، قطع سیگار و الکل، کاهش وزن

2. درمان بیماری های زمینه ای که در افزایش چربی خون مؤثرند مثل کنترل دیابت، بیماری تیروئید و غیره

3. درمان دارویی

  • رژیم غذایی مناسب برای کاهش چربی خون کدام است؟

 اگر شما مقدار زیادی کالری از انواع مختلف گروه های غذایی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و یا چربی استفاده کنید بدن شما این غذاها را به تری گلیسرید تبدیل کرده و سپس به جریان خون وارد شده و به عنوان چربی در بدن ذخیره می گردد.

پس به عنوان قدم اول میزان فعالیت روزانه باید تنظیم گردد در عین حال حداکثر 30  % از این مقدار کالری دریافتی روزانه باید توسط چربی ها تامین گردد. نکته کلی در تنظیم رژیم غذایی براساس یک اصل کلی استوار می باشد که عبارت است از جایگزینی چربی های اشباع حیوانی با چربی های غیراشباع گیاهی می باشد که در کاهش کلسترول خون نقش بسیار مهمی بر عهده دارد.

  • برای کاهش چربی خون چه غذاهایی را در نظر داشته باشیم؟

1. روغن های مایع مثل روغن آفتابگردان، روغن زیتون و روغن کنجد به عنوان منبع چربی استفاده شود.

2. میوه هایی چون سیب، گلابی، انگور، زردآلو و مرکبات و سبزیجاتی مثل هویج، کلم و پیاز به علت دارا بودن فیبرهای محلول زیاد باعث کاهش کلسترول شده و برای دستیابی به حداکثر اثر این مواد لازم است روزانه 5-3 نوبت از این موارد مصرف شوند.

3. میوه های خشک مثل گردو و بادام در کاهش کلسترول مؤثرند.

4. پروتئین سویا جهت رسیدن به اثرات مطلوب باید روزانه 25 گرم مصرف گردد.

5. جایگزین های گوشت، دانه هایی مثل لوبیا، باقلا و نخود فرنگی جایگزین های اصلی گوشت هستند که چربی اشباع کمی داشته و نیز حاوی مقادیر زیاد فیبر هستند که به کاهش کلسترول کمک می نمایند سعی کنید روزانه 1/3 فنجان از این مواد را به سوپ و سالاد خود اضافه کنید.

6. در مصرف گوشت باید از گوشت های کم چرب، گوشت پرندگان مثل مرغ و بوقلمون، گوشت ماهی استفاده کرد.

  • در موارد مصرف ماکیان باید پوست آن قبل از مصرف جدا شود و به این علت که حتی این گوشت ها نیز حاوی مقادیری چربی اشباع می باشند باید مقدار کلی مصرف در روز کاهش داده شده و محدود باشد.
  • ماکیانی مثل غاز و اردک چربی بالایی دارند.
  • در گروه آبزیان نیز میگو حاوی چربی بالایی است.
  • در کل بیشتر انواع ماهی ها چربی کمتری از گوشت قرمز و ماکیان دارند در ضمن ماهی دارای روغن امگا 3 می باشد که باعث لغزنده شدن بیشتر خون و کاهش کلسترول می گردد.

7. از خوردن گوشت های فرآوری شده پر چرب مثل سوسیس، هات داگ، انواع کالباس ها به خصوص سالاد باید پرهیز کرد.

8. از خوردن غذاهای سرخ شده در روغن های حیوانی باید اجتناب کرد.

9. از مصرف نمک زیاد در غذا خودداری کنید. 

  • روش مناسب تهیه غذا چیست؟

 بهتر است به جای سرخ کردن غذاها در روغن مواد غذایی را به روش های آب پز، بخارپز کردن، کباب کردن یا پخت کردن در مایکروفر استفاده نماییم.

  • اثر فعالیت جسمانی در کنترل چربی خون چیست؟

 فعالیت جسمی منظم و متعادل سطح HDL را افزایش و سطح تری گلیسرید خون را کاهش می دهد البته ورزش به معنای این نیست که روزانه مجبور باشیم 10 کیلومتر بدویم یا ورزش های سنگین انجام دهیم بلکه هدف مورد نظر برای یک فرد متوسط 30 دقیقه ورزش شامل راه رفتن می باشد که باید 4-3 بار در هفته انجام شود.

  • توصیه های کلی برای مصرف دارو در چربی خون بالا چیست؟

 زمان شروع درمان دارویی و نوع داروی تجویزی باید توسط پزشک تعیین گردد ولی در کل قدم اول برای کنترل چربی خون بالا رژیم غذایی مناسب کاهش وزن و فعالیت کافی می باشد. در صورتی که با اقدامات فوق افزایش چربی خون کنترل نشد به سراغ داروها می رویم.